atiyehdaneshn@gmail.com

02122895177-88

مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شماره 42/88133

کشورهای حوزه فعالیت

تحصیل در مجارستان

 
تحصیل در مجارستان، شرایط و مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش، اخذ ویزای تحصیلی و هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور ، در این مقاله مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. افرادی که تمایل به تحصیل در مجارستان را دارند با سوالات متداولی روبرو هستند. آیا تحصیل در مجارستان راه مناسبی برای تحقق اهداف ما می‌باشد؟ هزینه های تحصیل و زندگی در مجارستان در چه سطحی است؟ آیا می توان پس از تحصیل در مجارستان به سطح علمی و استانداردهای بین‌الملی رسید؟ 
امید است با مطالعه مطالب زیر به سوالات و ابهامات شما پاسخ مناسبی ارائه شود. ضمناً شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با موسسه ما تماس حاصل نموده و از مشاوره رایگان در زمینه تحصیل در کشورهای مجارستان و آلمان بهره‌مند شوید.
یکی از نخستین گام های تحصیل در مجارستان، پیش از هر چیز شناخت کشور مقصد می باشد. این شناخت با بررسی شرایط عمومی کشور مقصد انجام پذیر است. 
مجارستان کشوری زیبا، حاصلخیز و سرسبز با طبیعت ویژه خود در قلب اروپا است. مَجارستان یا هانگري کشوري در اروپاي مرکزي با پایتختی بوداپست است. مساحت مجارستان 93030 کیلومتر مربع است. این کشور در حدود 9 میلیون و 880 هزار نفر جمعیت دارد، زبان رسمی آن مجاري و واحد پول آن فورینت است. پایتخت و پرجمعیت ترین شهر این کشور بوداپست با یک میلیون و هفتصد و چهل هزار نفر جمعیت است. مجارستان از کشورهاي توریستی است و در سال 2017 میلادي 13 میلیون گردشگر را به خود جلب کرد، مردم مجار انسانهایی با فرهنگ و مهمان نواز میباشند که به علت یک دست بودن مردمانش نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، کمترین میزان نژاد پرستی را می‌توان در این کشور مشاهده کرد. 
دانشگاه های این کشور به عنوان گزینه هایی مناسب برای ادامه تحصیل شناخته می شوند و از کیفیت بسیار خوب و رو به پیشرفت برخوردارند. کشور مجارستان همسایگی و پیوستگی تاریخی  با کشور اتریش دارد و این سبب شده که دارای استانداردها و معیارهای مشترکی باشند.
تحصیل در کشور مجارستان به معنای ادامه تحصیل در قدیمی‌ترین دانشگاه های قاره اروپا است. یکی دیگر از نقاط قوت انتخاب این کشور، اقتصاد مجارستان است که با سرعت در حال پیشرفت است و در عین حال اقتصادی بودن هزینه ها نسبت به سایر کشورهای اروپایی است.
دانشگاه های کشور مجارستان از اعتبار بسیار بالایی نزد سایر کشور های اروپایی برخوردار هستند. برترین رشته های تحصیلی در کشور مجارستان به منظور ادامه تحصیل، رشته های  پزشکی ، رشته های فنی و مهندسی و رشته اقتصاد است. 
سالیانه تعداد بسیار زیادی درخواست برای ادامه تحصیل در کشور مجارستان به ثبت می رسد که اغلب دانشجویان امریکایی، کانادایی ، نروژی و دیگر کشورها است.

مزیت تحصیل در مجارستان

1- تایید مدارك دانشگاه هاي کشور مجارستان در 25 کشور اروپایی
2- ارائه کلیه رشته هاي علوم پزشکی به دانشجویان ایرانی و خارجی
3- ارائه دوره پیش دانشگاهی موسوم به پري مدیکال در سال اول
4- امکانات خوب آموزشی با کیفیت مناسب
5- ارائه امکانات ورزشی و اینترنتی مطلوب با پرداخت حق عضویت
6- امکان تحصیل با شهریه مناسب و قابل تایید در کلیه کشورهاي اروپایی
7- هزینه پایین زندگی نسبت به سایر کشورهاي اروپاي غربی
8- کافی بودن مدرك دیپلم متوسطه براي ورود دانشجویان ایرانی
9- قابلیت آموزش زبان انگلیسی در کلیه دانشگاه ها و کالج ها
10- ارائه کلیه رشته هاي مهم به زبان انگلیسی به دانشجویان خارجی
11- بیمه درمانی اجباري در طول مدت تحصیل دانشجویان
12- ارائه بعضی از رشته هاي تحصیلی که امکان ورود براي دانشجویان ایرانی در سایر کشورها موجود نمی باشد مانند میکروالکترونیک و …
13- امکان انتقال به ایران و دانشگاههاي معتبر جهان
14- امکان مسافرت به کشورههاي همسایه اروپایی غربی در هنگام تعطیلات
15- پیش دانشگاهی مورد تایید ایران
16- کیفیت خوب و قدمت بسیار بالاي دانشگاههاي کشور مجارستان
17- اراسموس بودن دانشگاههاي کشور مجارستان
18- آشنایی با فرهنگهاي مختلف و دانشجویان خارجی
19- امکان خرید ملک به نام خود دانشجو و یا اعضاي خانواده دانشجو
20- امکان اخذ بورسیه از کشورهاي اطراف مجارستان مانند هلند

مدارک مورد نیاز جهت  پذیرش از دانشگاه های مجارستان

1- ترجمه رسمی مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به زبان انگلیسی یا مجاری
2- ترجمه رسمی ریز نمرات دبیرستان و پیش دانشگاهی به زبان انگلیسی یا مجاری
3- قبولی در آزمون ورودی (در صورت عدم قبولی در این آزمون باید در دوره آمادگی دو ترمی برای ورود به دانشگاه مورد نظر شرکت کنند)
4- گواھی تسلط به زبان انگلیسی (مدرک آیلتس یا تافل)
5- پرداخت ھزینه آزمون ورودی دانشگاه­ها
6- پاسپورت معتبر
7- گواهی تمکن مالی
8- رزومه تحصیلی به زبان انگلیسی
9- تحصیل در مقطع کارشناسی

نکات مهم برای مقطع کارشناسی

باتوجه به اینکه بسیاری از دانشگاه های مجارستان برای مقطع لیسانس از دانشجو آزمون ورودی می‌گیرند دانشجو در ابتدا باید دوره پیش‌دانشگاهی مربوطه را بگذراند که طول مدت آن یکسال و دو ترم تحصیلی است. برای ورود به رشته های پزشکی، فنی مهندسی یا اقتصاد، دانشجو ابتدا وارد دوره‌ی پیش پزشکی یا مهندسی یا اقتصاد می شود که از مهر یا دی ماه شروع می گردد. بدون مدرک زبان هم برای این دوره‌ها می توان اقدام کرد این دانشجویان پس از گذراندن دوره پیش دانشگاهی و دادن آزمون ورودی مربوطه دانشگاه، می توانند وارد کورس اصلی شوند.
تحصیل در مجارستان در دانشگاه‌های مختلف این کشور انجام می‌شود و طول دوره تحصیل در آن دانشگاه ها 3 الی 4 ساله بوده و از الزامات آن داشتن مدرک دیپلم می‌باشد. برخی از دانشگاه در این کشور نیاز به ارائه مدرک زبان آیلتس 5/5 الی 6 دارند اما یکی از نکات قابل توجه در مورد تحصیل در مقطع کارشناسی در مجارستان این است که تحصیل در این مقطع می‌تواند بدون ارائه مدرک زبان نیز میسر باشد و دانشجو می‌تواند بنا بر رشته و دانشگاه مورد نظر خود جهت تحصیل، زبان انگلیسی و یا آلمانی را فرا بگیرد. دانشجویان اجازه کار حین تحصیل به مدت 10 ساعت در هفته را خواهند داشت. لازم به ذکر است که ایام تعطیلی بین دو ترم دانشگاهی اجازه کار بیشتری برای آنان فراهم خواهد بود.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مجارستان در مقطع کارشناسی ارشد با تنوع زیادی در انتخاب رشته ها نیز همراه است. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی در مجارستان عموما 2 ساله می‌باشد و از مهم ترین الزامات آن دارا بودن مدرک معتبر کارشناسی می‌باشد و افراد باید در رشته‌ای مرتبط با رشته کارشناسی خود تحصیل نمایند. البته رشته‌های پرطرفداری مانند مدیریت کسب و کار، مدیریت استراتژیک، بازاریابی و…. می‌تواند علی رغم مرتبط نبودن مدرک دوره کارشناسی نیز انتخاب شود. جهت اعزام دانشجو به مجارستان در مقطع کارشناسی ارشد در برخی از دانشگاه ها نیاز به ارائه مدرک زبان آیلتس 5/6 می‌باشد. اما در بسیاری از دانشگاه ها نیازی به داشتن مدرک زبان نبوده و دانشجو می‌تواند حین تحصیل اقدام به یادگیری زبان انگلیسی یا آلمانی نماید. دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد به طور میانگین و هفتگی اجازه 20 ساعت کار در هفته را خواهند داشت.

تحصیل در مجارستان در مقطع دکتری.

مقطع دکتری نسبتاً شرایط متفاوتی دارد. متقاضی باید ابتدا استاد راهنما یا سوپروایزر را انتخاب و نظر مثبت وی را جهت همکاری جلب نماید که موسسه ما در این زمینه نیز کمک‌های شایانی می‌تواند به متقاضیان عزیز ارائه دهد، دریافت توصیه نامه از اساتید دانشگاه نیز مفید خواهد بود، دارا بودن رزومه علمی مناسب، معدل بالا، دارا بودن مقالات بین المللی علمی مناسب و دارا بودن مدرک زبان آیلتس 7 میتواند روند اخذ پذیرش را تسهیل نماید. طول دوره تحصیلی در مقطع دکتری 3 الی 5 ساله می‌باشد و افراد اجازه دارند به صورت هفتگی به طور میانگین 30 ساعت کار نمایند. 

دانشگاه های معتبر مجارستان

سملوایز
اگر قصد دارید یک دانشگاه با قدمت بالا و معتبر را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید دانشگاه علوم پزشکی سملوایز بوداپست بهترین گزینه است. این دانشگاه که از معتبرترین مراکز علمی و دانشگاه‌های علوم پزشکی مرکز اروپا در پایتخت کشور مجارستان است به اسم پروفسور سملوایز کاشف وایتکس است و مورد تایید ایران است. در این دانشگاه رشته‌های تحصیلی به زبان‌های آلمانی و انگلیسی و مجاری تدریس می‌شود. رشته‌هایی که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می شود شامل: رشته ی پزشکی، رشته دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، مامایی، فیزیوتراپی، تربیت بدنی است. این دانشگاه از بهترین دانشگاه های مجارستان در تمام مقاطع است.
دانشگاه فنی و مهندسی بوداپست
یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های فنی و مهندسی در اروپای مرکزی دانشگاه بین المللی فنی و مهندسی بوداپست است که در سال ۱۷۸۲ بنا شده و همان طور که گفته شد به ۶ زبان آلمانی، ایتالیایی، انگلیسی، فرانسوی و روسی در آن دروس رشته‌های گوناگون تدریس می شود.
رشته‌های موجود در این دانشگاه در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا شامل: 
رشته‌های ساختمان: طراحی منطقه‌ای و شهری، پلاستیک صنعتی، رشته‌های شیمی آلی و بیولوژیک، تکنولوژی غذایی؛ 
رشته‌های راه و راه آهن: سازه، 
رشته قدرت: مهندسی نرم افزار، مهندسی سخت افزار، مهندسی کامپیوتر، میکروالکترونیک، کنترل و تجهیزات؛ 
رشته‌های تولید: مدیریت صنعتی، صنایع غذایی و شیمیایی،‌ ریاضیات، رشته های مهندسی حمل و نقل، مهندسی هسته ای، تکنولوژی هسته ای، تربیت معلم، مدیریت، ارتباطات؛ 
و چندین رشته دیگر از جمله رشته هایی هستند که در دانشکده‌های این دانشگاه تدریس می شوند.
دانشگاه اتوش لورند در بوداپست
دانشگاه اتوش لورند در بوداپست در سال ۱۶۳۵ در شهر بوداپست بوسیله پیتر پازمانی ایجاد شد که اوایل فقط دانشکده هنر و الهیات بود ولی بعدها دانشکده حقوق و دانشکده پزشکی هم در آن بوجود آمد. تدریس در دانشگاه اتوش لورند بوداپست به زبان های انگلیسی و مجاری است و این دانشگاه که یکی از بهترین دانشگاه‌های مجارستان است در رشته‌های زیست شناسی، ادبیات و زبان شناسی دانشجو می‌پذیرد.
دانشگاه علوم پزشکی پچ
دانشگاه علوم‌پزشکی پچ از قدیمی‌ترین و بهترین دانشگاه های مجارستان است که در مرکز شهر پچ قرار دارد. این دانشگاه ۶۴۲ سال قدمت دارد و از پیشرفته‌ترین و معروف‌ترین دانشگاه های تحقیقاتی کشور مجارستان است. رشته های ارائه شده در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای این دانشگاه شامل: رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی است.
دانشگاه علوم پزشکی دبرسن
در این دانشگاه رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی برگزار می‌شود در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا کلاس برگزار می‌شود و رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی در آن تدریس می شود. این دانشگاه‌ها تعدادی از بهترین دانشگاه‌های مجارستان بود که معرفی شد.
دانشگاه فنی و مهندسی میشکولس
یکی دیگر از بهترین دانشگاه‌های مجارستان دانشگاه فنی و مهندسی میشکولس است که از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های این کشور در در جنوب کشور مجارستان و در شهر میشکولس است. این دانشگاه که در محدوده مرز کشور کرواسی است تحصیل در آن به زبان انگلیسی و مجاری است و گروه‌های تحصیلی فنی و مهندسی و رشته‌های هنر و موسیقی و حقوق در آن به تحصیل مشغول هستند. همچنین در این دانشگاه رشته‌ی کامپیوتر به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و رشته‌ی موسیقی به هر دو زبان مجاری و انگلیسی است، رشته‌ی حقوق به زبان مجاری و انگلیسی و رشته‌های علوم انسانی هم به زبان انگلیسی و مجاری تدریس می شود.
دانشگاه کوروینوس
در سال ۱۹۹۰ ، به دنبال تغییر رژیم سیاسی نام این دانشگاه از مارکس به دانشگاه علوم اقتصادی بوداپست تغییر نام یافت و در پایان در سال ۲۰۰۴، این دانشگاه به نام جدید پادشاه کوروینوس ماتیاس تغییر نام یافت و مطابق آمار در سال ۲۰۰۶ در مجموع ۱۷۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده اند.
زبان تدریس دانشگاه انگلیسی و آلمانی و مجاری می‌باشد و داشتن مدرک آیلتس با نمره ۵/۶ و معدل لیسانس ۱۴ به بالا برای ورود به دانشگاه الزامی است.
1- دانشکده مدیریت بازرگانی
2- دانشکده اقتصاد
3- دانشکده علوم اجتماعی
4- دانشکده مدیریت
5- دانشکده علوم باغبانی
6- دانشکده علوم مواد غذایی
7- دانشکده معماری منظر

رنکینگ دانشگاههای مجارستان 

رنک 1: دانشگاه سگد
رنک 2: دانشگاه دبرسن
رنک 3: دانشگاه الته 
رنک 4: دانشگاه پچ 
رنک 5: دانشگاه بی ام ای  
رنک 6: دانشگاه کوروینوس 

 
هزینه های تحصیل در مجارستان


 نام دوره  برنامه تحصیلی  مدت زمان دوره هزینه برنامه تحصیلی 
 دوره های زبان  آلمانی یا انگلیسی  1 سال تحصیلی  انگلیسی 5500 / آلمانی 6500 یورو
 دوره های آماده سازی  پزشکی  1 سال تحصیلی  5500 تا 6500 یورو
 پزشکی  پزشکی و دندانپزشکی  12 ترم پزشکی و 10 ترم دندانپزشکی  14000 تا 16000 یورو سالیانه
 مهندسی  مهندسی و فنی  4 سال تحصیلی  8000 تا 12000 یورو سالیانه
سایر رشته ها به طور میانگین 5 تا 8 هزار یورو می باشد.
هزینه های زندگی دانشجویی در کشور مجارستان حدود 450 یورو در ماه است. برای یک زندگی خوب در کشور مجارستان دانشجویان به 600 تا 700 یورودر ماه نیاز خواهند داشت.
نکته مهم:
دانشگاه های علوم پزشکی مجارستان با استناد به صفحه 39 کتاب وزارت بهداشت بدون امتحان علوم پایه مورد تایید این وزراتخانه بوده و ارزشیابی می­گردد.
همچنین یکی دیگر از شروط تایید مدرک تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی داشتن دیپلم و پیش دانشگاهی همگن است. یعنی با دیپلم تجربی باشد یا دیپلم ریاضی همراه با پیش‌دانشگاهی تجربی یا پیش دانشگاهی ریاضی.
در صورتی که معدل دیپلم پایین یا پیش‌دانشگاهی پایینی دارید و میانگین معدل شما به 16 هم نمی‌رسد راه­های قانونی برای جبران و معدل پایین دیپلم وجود دارد و آن­ها تطبیق دیپلم یا پیش‌دانشگاهی مثلاً تجربی با دیپلم ریاضی و یا پیش دانشگاهی تجربی با پیش دانشگاهی ریاضی از طریق وزارت آموزش و پرورش می­باشد.

ویزای تحصیلی مجارستان

اخذ ویزای تحصیلی مجارستان پس از اخذ پذیرش مهم ترین گام در زمینه تحصیل در این کشور می‌باشد. دانشجویان با در دست داشتن نامه پذیرش دانشگاه می توانند جهت اخذ ویزای تحصیلی مجارستان اقدام نمایند. دریافت ویزا مسئله‌ای بسیار خطیر و مهم می باشد و افراد بدون دارا بودن دانش کافی در این زمینه ممکن است به دلیل اشتباهات ناخواسته در تکمیل و ارائه درست مدارک به سفارت با مشکلات جبران ناپذیری روبرو گردند. لذا توصیه می‌شود حتما در مورد مراحل اخذ ویزای تحصیلی مجارستان اطلاعات کافی را کسب کنید وموسسه ما با داشتن تجارب کافی، می‌تواند شما را در جهت اخذ ویزای تحصیلی به طور کامل یاری و راهنمایی نماید.
مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیل در مجارستان
1- پاسپورت معتبر
2- تکمیل فرم درخواست ویزا
3- دو قطعه عکس پاسپورتی
4- نامه پذیرش از یکی دانشگاه‌ها و یا موسسات آموزش عالی مجارستان
5- نامه رزرو خوابگاه یا اجاره مسکن
6- پرداخت هزینه ویزا
7- پرداخت هزینه بیمه سلامت
8- گواهی تمکن مالی و پرینت حساب
9- گواهی عدم سو پیشینه

ما هدف و اولویت اول خود را موفقیت شما عزیزان در انتخاب مسیر صحیح تحصیلتان قرار داده ایم و در این راه مصمم هستیم!


پیام دهید
پیام دهید